Spis artykułów
Nieużytkowany pojazd tzw. ,,wrak”
Długo stojący samochód na parkingu publicznym nie musi być wrakiem.
Zgodnie z art. 50a Ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdy pozostawione bez tablic rejestracyjnych lub te, które wyraźnie wskazują, że są nieużywane, mogą być usunięte z drogi przez Straż Miejską lub Policję na koszt właściciela lub jego posiadacza.
Warto jednak pamiętać, że zapisy te mają zastosowanie jedynie na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz ruchu. W przypadku dróg wewnętrznych, terenów prywatnych lub innych miejsc, możemy interweniować tylko wtedy, gdy pojazd stanowi zagrożenie dla ludzi oraz środowiska. Na pewno takim zagrożeniem nie będzie brud na pojeździe, brak powietrza w kołach, korozja lub rosnąca wokół pojazdu roślinność.
Procedura usunięcia pojazdu:
1. Ustalenie właściciela.
2. W przypadku, kiedy zostają spełnione przesłanki z art. 50a Ustawy Prawo o ruchu drogowym wówczas Straż Miejska wydaje dyspozycję usunięcia pojazdu i przy udziale podmiotu holującego usuwa pojazd z dotychczasowego miejsca postoju.
3. Odholowany pojazd po upływie 6 miesięcy z mocy Ustawy przechodzi na rzecz gminy, jeżeli wcześniej nie zostanie odebrany przez właściciela.
Od początku roku 2024 na skutek czynności funkcjonariuszy Straży Miejskiej w Kielcach z ulic naszego miasta usunięto 34 pojazdy typu ,,wrak”.