Artykuły
Blokowanie kół
Pojazd parkujący w miejscu niedozwolonym - o ile nie utrudnia ruchu lub nie zagraża bezpieczeństwu, może zostać unieruchomiony przy użyciu urządzenia blokującego koło, tzw. "blokady". Blokada jest zakładana na przednie lewe koło pojazdu a szybie pojazdu strażnik pozostawia informację o jej założeniu z danymi kontaktowymi do Straży Miejskiej..
Na miejscu zdarzenia strażnik wykonuje zdjęcia dokumentujące min. wszelkie uszkodzeniach pojazdu zauważone w pobliżu blokowanego koła. Zakładanie blokady odbywa się ze szczególną starannością aby nie dopuścić do powstania jakichkolwiek uszkodzeń i zarysowań pojazdu. W celu odblokowania pojazdu kierowca powinien skontaktować się z dyżurnym Straży Miejskiej pod nr tel. 986 lub. Dyżurny wysyła na miejsce patrol, który podejmie czynności wyjaśniające i zdejmie blokadę. Interwencja wobec kierującego może zakończyć się pouczeniem, mandatem karnym lub skierowaniem wniosku o ukaranie do sądu.
Podstawę do podjęcia takich działań bezpośrednio dają przepisy. Tu kluczowe są aż dwa zapisy. Mowa o:
- art. 130a ust. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, który mówi o tym, że "pojazd może być unieruchomiony przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół".
- art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, który mówi o tym, że "strażnik wykonując zadania (...) ma prawo do usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonymi w przepisach o ruchu drogowym".
Warto wiedzieć, że prawo do stosowania urządzeń blokujących koło, ma nie tylko straż miejska i gminna. Identyczne uprawnienia na mocy art. 130a ust. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym uzyskuje również policja.
W sytuacji, w której w samochodzie pojawi się blokada koła lepiej, żeby kierowca nie zdecydował się na jej samodzielne zdjęcie. Straż miejska ma zapisaną lokalizację blokady i dane pojazdu. Znajdzie zatem właściciela i wymierzy mu karę. Jej wysokość zależy od kwalifikacji czynu.
- Konsekwencje mogą zostać wyciągnięte na podstawie art. 124 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten zapis mówi o umyślnym uszkodzeniu, uszkodzeniu lub uczynieniu niezdatnym do użycia. Osoba taka podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. Grzywna może wynieść od 20 do 5000 zł.
- Alternatywnie podstawą do ukarania kierowcy może się stać art. 288 par. 1 ustawy Kodeks karny. W tym przypadku zniszczenie lub uszkodzenie blokady podczas jej zdejmowania oznacza sprawę w sądzie i karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
- W sytuacji, w której kierowca nie tylko zdejmie blokadę, ale także zabierze ją ze sobą, podlega odpowiedzialności z tytułu art. 284 par. 1 ustawy Kodeks karny. Przywłaszczenie oznacza sprawę w sądzie i karę pozbawienia wolności do lat 3.